تبلیغات
BahramG07 | بازیهای کامپیوتری ، اندروید ، بادا
    RSS
دانلود جدیدترین بازیهای کامپیوتری و گوشی اندروید



در چند سال گذشته شرکت گوگل بخش اعظمی از سود بازارهای جستجوی اینترنتی و تبلیغات آنلاین را به خود اختصاص داده و حتی بحران اقتصادی در غرب نیز نتوانسته این موج پیشرفت را متوقف سازد.
شرکت‌های مایکروسافت و یاهو سال‌ها شرکت‌های پیشروی عصر مجازی خوانده می‌شدند، اما آنها نیز با پیشرفت روزافزون و سریع گوگل با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده‌اند؛ یاهو پس از آنکه چندین بحران مالی و فنی را پشت سر گذاشت، در آستانه فروش کامل سهام خود قرار گرفت و مایکروسافت بزرگ که در زمان بیل گیتس غول دنیای نرم‌افزار شناخته می‌شد، در حال حاضر بخش عمده بازارهای خود در سراسر جهان را به گوگل یا شرکت‌های کوچک‌تر واگذار کرده است. به این ترتیب، سال 2010 بهترین زمان برای اتحاد این دو دشمن قدیمی برای شکست دادن گوگل است. اگر این دو شرکت بزرگ و باسابقه در کنار هم قرار گیرند جبهه گوگل می‌تواند تضعیف شود.

بی‌تردید آمریکا و کشورهای غرب اروپا میدان اصلی رقابت بین شرکت‌های مهم دنیای مجازی به شمار می‌آیند، چرا که مناطق دیگر جهان برای توسعه بیشتر اولویت‌هایی غیر از صنعت آی‌تی را مدنظر قرار داده‌اند. پژوهش سالانه دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد گوگل برای دومین سال متوالی توانسته است در زمینه جلب رضایت مشتریان غربی خود 86 امتیاز از 100 امتیاز کلی را کسب کند؛ یعنی 9 امتیاز بیشتر از یاهو که زمانی محبوب‌ترین و پرکاربردترین سایت مدیا در غرب به شمار می‌آمد. مایکروسافت و Ask.com نیز رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.


Larry Freed به عنوان مدیر ارشد اجرایی شرکت پژوهشی ForeSee می‌گوید:‌ «گوگل مدت‌هاست در صنعت جستجوی اینترنتی مقام نخست را به خود اختصاص داده و رقابت بین سایر شرکت‌ها تنها برای کسب رتبه دوم است. پروژه Bing مایکروسافت نیز به تازگی پا به عرصه رقابت گذاشته و با توجه به رضایت کاربران شخصی و اداری از خدمات گوگل، راه دور و درازی برای مقابله با گوگل در پیش دارد.»
یاهو و مایکروسافت چندی پیش تصمیم گرفتند به همکاری کامل در زمینه نیروی انسانی، همفکری‌های فنی و پشتیبانی مالی بپردازند تا با گوگل مقابله کنند. همکاری این دو شرکت بزرگ در دو زمینه جستجوی اینترنتی و تبلیغات آنلاین به این ترتیب است که پروژه بینگ (موتور جستجوی مایکروسافت) و مهندسان مایکروسافت به توسعه و تقویت موتور جستجوگر یاهو خواهند پرداخت و در مقابل، یاهو مسئولیت فروش فضای اینترنتی برای تبلیغات آنلاین در سایت‌های هر دو شرکت را بر عهده می‌گیرد. از سوی دیگر گوگل نیز از ماه گذشته برخی از خدمات خود شامل
Gmail، Google Calendar،  Google TalkوGoogle Docs را از حالت بتا و آزمایشی خارج کرده تا بدین ‌ترتیب توجه موسسات و بنگاه‌های اقتصادی بیشتری برای استفاده از آنها جلب شود.


محبوبیت گوگل
اما بزرگ‌ترین مشکل برای موفقیت اتحاد مایکروسافت ـ یاهو، نه خود گوگل که محبوبیت روزافزون این شرکت در بین کاربران جهانی است. تحلیل‌های مرکز comScore نشان می‌دهد هرچند اتحاد مایکروسافت ـ یاهو برای جذب تبلیغات بیشتر پتانسیل بالایی دارد، اما همچنان نمی‌توان با قطعیت از شکست گوگل سخن گفت. امروزه در مکالمات روزمره کلماتی چون Googling جای کلمه Searching (جستجوی اینترنتی) را گرفته و این نشان می‌دهد گوگل طرفداران و مشتریان وفاداری دارد که حاضر نیستند از خدمات یا تبلیغات سایت دیگری استفاده کنند. بنابراین اتحاد مایکروسافت ـ یاهو باید یکی از این سه استراتژی را در پیش گیرد:
ارایه موتور جستجوگر قوی‌تر در مقایسه با گوگل.
یکپارچه‌سازی موتورهای جستجوگر با خدمات آنلاین و سرویس‌های پرطرفدار مایکروسافت.
فروش بیشتر فضای تبلیغات آنلاین.
آخرین آمار سازمان پژوهشی comScore نشان می‌دهد که بینگ توانسته است به تازگی 12،1 درصد از بازار موتورهای جستجوگر در آمریکا را به خود اختصاص دهد، در حالی که گوگل با 65 درصد هنوز پیشتاز است و یاهو با 20 درصد مقام دوم را در اختیار دارد. اما در زمینه تعداد کاربران (نه تعداد دفعات جستجوی اینترنتی) فاصله چندان زیاد نیست: گوگل 84 درصد و مایکروسافت و یاهو با هم 74 درصد!
این اختلاف نیز کاملا طبیعی است چون کاربرانی که از گوگل استفاده می‌کنند، تعداد دفعات بیشتری به جستجوی اینترنتی می‌پردازند.

چالش قانونی
Matthew Cantor یکی از وکلای موفق در زمینه پرونده‌های ضد انحصار شرکت‌ها معتقد است همکاری مایکروسافت ـ یاهو از لحاظ قوانین آمریکا ایراد خواهد داشت. او با اشاره به قرارداد همکاری تبلیغاتی گوگل ـ یاهو که سال گذشته لغو شد، اظهار داشت: «آشکار است که قانون‌گذاران با از بین رفتن حس رقابت در بازار جستجوی اینترنتی مخالفند و به همین دلیل بود که سال گذشته از ادامه همکاری تبلیغاتی یاهو و گوگل جلوگیری کردند. این قرارداد هم سرنوشت بهتری نخواهد داشت.»
اما توجیه مسئولان دو شرکت مایکروسافت و یاهو نیز کاملا روشن است؛ گوگل در بازار کنونی به یک مونوپلی (انحصار) ‌دست یافته است، و در حالی که دو شرکت یاهو و مایکروسافت به تنهایی نمی‌توانند در این بازی با گوگل رقابت کنند، نباید مانع همکاری آنها با یکدیگر شد چرا که این همکاری افق جدیدی را در زمینه جستجوی اینترنتی و تبلیغات آنلاین باز می‌کند که می‌تواند باعث رشد هرچه بیشتر شرکت‌های کوچک‌تر شود.

یک بام و دو هوای یاهو
با این حال، مسئولان یاهو بازی دوگانه‌ای را به پیش می‌برند. آنها از یک سو دست همکاری مایکروسافت را می‌فشارند و از سوی دیگر برای توسعه هر چه بیشتر موتور جستجوگر یاهو به تنهایی اقدام می‌کنند. گویی هنوز آنها همکاری همه‌جانبه با مایکروسافت را باور ندارند و به همین دلیل بینگ و مایکروسافت را نیز به عنوان رقیب بالقوه نگاه می‌کنند. Prabhakar Raghavan رئیس بخش جستجوی اینترنتی یاهو آشکارا خبر توقف طرح‌های توسعه موتور جستجوگر یاهو را رد کرده و می‌گوید: «همکاری با مایکروسافت به معنای ترک جبهه مبارزه با گوگل نیست؛ این تنها یک استراتژی جدید برای فتح جبهه‌های جدید است، نه بیشتر! ما نسخه جدیدی از بینگ نخواهیم بود و همچنان برای پیشرفت هرچه بیشتر یاهو تلاش خواهیم کرد.»
یکی از نوآوری‌های یاهو در این زمینه، فیلترکردن نتایج جستجوی اینترنتی است. بدین‌ ترتیب کاربران می‌توانند با استفاده از بعضی گزینه‌ها تعدادی از نتایج جستجوی اینترنتی خود را حذف کنند تا آسان‌تر و سریع‌تر به نتایج دلخواه خود دست یابند.
در حال حاضر این شرکت به صورت تصادفی ویژگی‌های جدید خود را در اختیار برخی کاربران قرار می‌دهد تا نحوه کاربری و میزان کاربردی بودن آنها را مورد ارزیابی قرار دهد.
همچنین مهندسان یاهو به دنبال افزایش ضریب امنیتی موتور جستجوگر خود هستند تا کاربران را در مورد سایت‌های مشکوک مطلع سازند و بدین‌ ترتیب از آلوده ‌شدن سیستم کاربران به بدافزارها جلوگیری کرده و از سرقت اطلاعات شخصی آنها از طریق روش‌های فیشینگ پیشگیری کنند.


غریبه‌ آشنا: تلاش یاهو برای ورود به دنیای شبکه‌های اجتماعی     
هر چند شرکت یاهو در سال‌های اخیر با مشکلات مالی و فنی فراوانی روبرو بوده است، اما هنوز هم در برخی زمینه‌ها پیشرو است. به عنوان مثال سرویس ایمیل این شرکت همچنان یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین بخش‌های دنیای مجازی است و کاربران همیشگی خود را دارد.
مسئولان شرکت نیز به پشتوانه این سرویس محبوب به دنبال راه‌هایی برای افزایش محبوبیت و سوددهی مالی آن هستند. آنها با سرمایه‌گذاری‌های محدود به دنبال تبدیل یاهومیل به یک شبکه اجتماعی محبوب هستند. تاکنون اقدامات اولیه انجام شده و کاربران یاهومیل نیز به رایگان صاحب یک صفحه شخصی در این سایت شده‌اند که به راحتی از صفحه اصلی ایمیل قابل کنترل است.

البته آشکار است که هدف اصلی یاهو افزایش سهم سود در بازار تبلیغات آنلاین و مبارزه با گوگل است. امری که آنها را وادار کرده با رقیب قدیمی خود یعنی مایکروسافت متحد شده و قرارداد همکاری امضا کنند.
از روز 24 آگوست تمام صفحات ایمیل این شرکت آپدیت شده و کاربران می‌توانند به راحتی بلاگ بنویسند، عکس‌های خود را در این صفحه آپلود کنند، از فعالیت‌های دوستان خود در این سایت آگاه شده یا آنها را به راحتی به استفاده از این خدمات رایگان دعوت کنند.
همچنین قسمتی مجزا در بالای صفحه طراحی شده تا کاربران به سبک سایت توییتر (یکی از شبکه‌های اجتماعی پیشرو) هر لحظه خبری را با دوستان خود به اشتراک بگذارند یا با آنها ارتباط برقرار کنند. البته ممکن است گفته شود که پیش از این نیز به وسیله پیام‌های آفلاین امکان ارتباط این‌چنینی فراهم بود؛ شاید حالا این گونه باشد اما اگر طرح‌های یاهو طبق برنامه‌ریزی پیش برود، این امکانات حالت پیشرفته و حرفه‌ای به خود می‌گیرند و دیگر نمی‌توان آن را با یاهومسنجر یا سایر خدمات یاهو مقایسه کرد.
به هرحال یاهومیل میلیون‌ها کاربر فعال دارد که ترجیح می‌دهند بدون خارج ‌شدن از صفحه ایمیل خود بتوانند از امکانات یک شبکه اجتماعی استفاده کنند. از سوی دیگر یاهو نیز می‌تواند با افزودن این امکانات و تبلیغات مطلوب سود میلیارد دلاری به جیب بزند. در واقع این یک معامله بردـ برد به شمار می‌آید.
همچنین یاهو می‌تواند پاسخ خوبی برای آن دسته از منتقدانی داشته باشد که یاهو را تنها در زمینه مدیا موفق می‌دانند. به هر حال چندین ماه است که همکاری آنها با مایکروسافت به طور رسمی آغاز شده است و عملا فعالیت‌های یاهو در بخش جستجوی اینترنتی و تبلیغات آنلاین محدود می‌شود و مایکروسافت نقش اصلی را بر عهده می‌گیرد. بنابراین بهترین فرصت است تا شرکت با متمرکز کردن منابع مالی و انسانی به توسعه هر چه بیشتر یاهومیل بپردازد.
در حال حاضر تبلیغات در سرویس ایمیل سود ناچیزی به حساب شرکت یاهو واریز می‌کند. اما می‌توان از این صفحات استفاده بیشتری کرد. کاربران اینترنتی معمولا چند بار در روز به صفحه ایمیل خود سر می‌زنند. پس می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب آنها را به پورتال‌ها و صفحات جستجو راهنمایی کرد تا سود بیشتری نصیب شرکت شود.
تحقیقات انجام‌ شده توسط مایکروسافت نشان می‌دهد در زمینه سرویس ایمیل، یاهو با در اختیار داشتن 87.2 میلیون کاربر آن هم تنها در آمریکا، فاصله زیادی با رقبای خود دارد. آنها تنها در سه‌ ماه گذشته توانسته‌اند 22 درصد بر کاربران خود اضافه کنند. در حالی که مایکروسافت در مدت زمان مشابه تنها سه درصد بر مخاطبان خود افزوده و جی‌میل شرکت گوگل نیز از سال 2004 تنها توانسته 24 میلیون کاربر به خود اختصاص دهد.
اما تحلیل‌گران معتقدند گوگل در سال گذشته با نوآوری‌ها و امکانات جدید در حال تهدید موقعیت مستحکم یاهومیل است. کاربران جی‌میل در سال گذشته امکانات جدیدی برای تغییر چهره صفحه اصلی خود و استفاده از امکانات جانبی نو مانند چت یافته‌اند. از بعد فنی نیز جی‌میل تنها سرویس ایمیلی است که کاربر می‌تواند تا پنج ثانیه پس از ارسال یک ایمیل‌، با استفاده از گزینه Undo از ارسال ایمیل جلوگیری کند.

همچنین گوگل در طول سال گذشته توانسته با انعقاد قراردادهای مشترک همکاری خدمات ویژه‌ای در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز تجاری قرار دهد و گستره پوشش کاربری خود را توسعه بخشد. اما هدف اصلی آنها هدایت کاربران به صفحات جستجوی اینترنتی از طریق صفحه جی‌میل است؛ جایی که هر کلیک کاربران صفرهای حساب بانکی شرکت را افزایش می‌دهد!

جنگ سرد مایکروسافت و گوگل      
از سوی دیگر، مدت‌هاست که غول نرم‌افزاری دنیا و محبوب‌ترین موتور جستجوگر اینترنتی جهان نیز با یکدیگر چالش‌هایی جدی دارند و درگیر جنگ سرد فرسایشی شده‌اند.
کارشکنی گوگل در جریان فروش شرکت یاهو به مایکروسافت نمونه‌ای از این درگیری بود. پس از آن گوگل تلاش کرد با سوءاستفاده از شرایط بحرانی یاهو، قرارداد تبلیغات اینترنتی مشترک با این شرکت منعقد کند، اما این بار مایکروسافت با استفاده از نفوذ خود در وزارت دادگستری آمریکا مانع از انعقاد این قرارداد شد. اکنون جدیدترین پرده از درگیری‌های این دو شرکت رقم خورده است و مایکروسافت ادعا کرده برخی از برنامه‌های کاربردی گوگل اثر منفی بر عملکرد Outlook (برنامه ایمیل این شرکت) می‌گذارد.


در این رابطه Dev Balasubramanian مدیر بخش محصولات مایکروسافت گفته است: «با نصب پلاگین Google Apps Sync امکان جستجوی داده در آوت‌لوک کاملا از بین می‌رود. این در حالی است که حتی با غیرفعال کردن این پلاگین نیز اثرات مخرب آن از بین نمی‌رود.»
این برنامه مشکلات چندانی برای کاربران به وجود نمی‌آورد، اما بیان‌گر جنگ سختی است که بین دو شرکت در گرفته است. البته شرکت گوگل ترجیح داده در این زمینه کوتاه بیاید و Chris Vander Mey مدیر بخش ابزارهای کاربردی گوگل نیز در رابطه با این مشکل می‌گوید: «ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا هماهنگی کاملی با محصولات سایر شرکت‌ها داشته باشیم و به دنبال آن هستیم که از سایر ویژگی‌های برنامه آوت‌لوک نیز (مثل بخش تقویم‌های چندگانه) استفاده بهینه‌ای داشته باشیم.»
همچنین مایکروسافت مدت‌هاست با صرف هزینه‌های گزاف و استخدام مهندسان و مدیران آی‌تی مجرب و باسابقه به دنبال افزایش سهم Bing (موتور جستجوگر مایکروسافت) در بازار موتورهای جستجوگر اینترنتی است. استیو بالمر، مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت معتقد است ورود این شرکت به بازاری که گوگل در آن پیشرو است، باعث شده گوگل نیز به دنبال مقابله به مثل باشد و به فکر ساخت نرم‌افزارهای کاربردی بیفتد تا موقعیت تثبیت شده مایکروسافت در این قسمت را تهدید کند. بالمر در کنفرانسی در دیترویت آمریکا گفته است: «ما تنها به دنبال توسعه پایدار در چارچوب طرحی کلان و طولانی‌مدت هستیم و قصد نداریم در کوتاه‌مدت انتظاراتی فراتر از واقعیت داشته باشیم.»
با این وجود کارشناسان منتظر آینده هستند تا مشخص شود مایکروسافت می‌تواند با ادامه این روند جایگاه گوگل را تهدید کند یا خیر. البته این یک جنگ طولانی است و خود استیو بالمر آن را «رقابتی بسیار دشوار» می‌داند.


تلاش مایکروسافت برای ارتقای موبایل‌های ارزان‌قیمت
بالمر و شرکا در زمینه‌های دیگری نیز فعالیت خود را گسترش داده‌اند. اخیرا مایکروسافت اعلام کرده نرم‌افزار جدیدی مخصوص موبایل وارد بازار خواهد کرد، اما نه برای گوشی‌های هوشمند، بلکه برای موبایل‌های ساده و ارزان‌قیمت سراسر جهان!

شرکت مایکروسافت این نرم‌افزار را با نام OneApp تولید کرده است تا مردم عادی ساکن در کشورهای در حال توسعه بتوانند از آن برای ارتقای گوشی‌های غیر هوشمند استفاده کنند. به عنوان مثال با استفاده از OneApp شما می‌توانید با گوشی‌های ارزان‌قیمت به راحتی و به شکلی کاربرپسند به اینترنت وصل شوید و از امکانات آن استفاده کنید.

این برنامه کاربردی طوری طراحی شده که نیاز چندانی به حافظه و تحلیل دیتا نداشته باشد و گرافیک آن بسیار پایین‌تر از موارد مشابه در iPhone است. به گفته Amit Mital سرپرست این گروه، OneApp مصرف انرژی بالایی ندارد.


اما چرا مایکروسافت وارد چنین پروژه‌ای شده است؟
در ابتدا باید توجه کرد OneApp حرکت به سوی یک بازار بزرگ و پرسود است. تنها در کشور هند طبق تحقیقات انجام ‌شده، نفوذ استفاده از تلفن همراه در میان توده مردم از 38،7 درصد در سال 2009 به 63،5 درصد در سال 2013 افزایش خواهد یافت. به گفته تحلیل‌گران شرکت پژوهشی Gartner، هدف اصلی این پروژه اقشار پایین دست و خانواده‌های متوسط به پایین جوامع در حال توسعه است. به گفته Amit Mital میلیاردها تلفن همراه در این بازار منتظر برنامه‌های کاربردی مخصوص به خود هستند.

نکته دوم این که مایکروسافت می‌تواند با ارتقای این گوشی‌های ارزان‌قیمت امکان دسترسی آنها به فناوری cloud خود را فراهم کند و به راحتی بخش عظیمی از بازار این منطقه از جهان را در اختیار بگیرد.
همچنین بسیاری از فعالیت‌های گروه تحت رهبری Mital معطوف به طراحی و تولید نرم‌افزارهای مخصوص گوشی‌های هوشمند است. آنها می‌توانند برنامه‌های مخصوص گوشی‌های گران‌قیمت را با حذف برخی عناصر روی گوشی‌های ارزان‌قیمت نیز پیاده‌سازی کنند و از آن بهره ببرند، مانند ویندوزهایی که در ابتدا تنها در سیستم‌های قدرتمند اجرا می‌شدند اما در حال حاضر در نت‌بوک‌ها نیز به راحتی قابل ‌اجرا هستند.

در نهایت، شرکت مایکروسافت قصد دارد در توسعه بانکداری مدرن سهم زیادی بر عهده بگیرد. موبایل در سراسر جهان تبدیل به ابزاری برای انجام امور بانکی خواهد شد و مایکروسافت نمی‌تواند از این بازار چشم بپوشد.
در نهایت مایکروسافت مقدمات فعالیت شرکت‌های دیگر را در این بازار فراهم می‌کند تا برنامه‌نویس‌های مختلف بتوانند باعث رشد این بازار نوپا شوند.



دسته بندی :

نظرسنجی

به نظر شما مطالب وبلاگ چطور است ؟

 
آمار بازید
    کل بازدید ها :
    بازدید امروز :
    بازدید دیروز :
    بازدید این ماه :
    بازدید ماه قبل :
    تعداد نویسندگان :
    تعداد کل مطالب :
    آخرین بروز رسانی :
 
درباره ما


    ایجاد کننده وبلاگ : بهرام قدس قره جه